fredag 4. mars 2011

Besøksuke!

Heihei, da er det i seiersrus jeg skriver dette innlegget, etter å ha sett Norge vinne gull i VM-stafetten. Må bare beklage at jeg ikke har blogget på veldig lenge men har hatt mye besøk i det siste og en pc som streiker annen hvert minutt, men fortvil ikke, ny pc er på vei ned til Freiburg.

Forrige torsdag kom Freiburgmalern's foreldre nedover til Freiburg for å hilse på og se hvordan jeg har det. Det var veldig koselig å få besøk og vi brukte helgen til å se litt av det Freiburg hadde å by på og det tror jeg falt i smak hos foreldrene mine! Noe særlig med bilder har jeg ikke tatt, for det skal jeg ordre når våren har kommet til Freiburg, da blir det mye finere bilder enn nå som det da er vinter her nede. Fredag møtte jeg foreldrene mine på deres hotell etter at jeg var ferdig på jobb, og vi dro da rett på Tacheles og spiste en knallgod schnitzel! Tacheles er kjent i Freiburg for sine schnitzler og vi ble ikke skuffet over maten fikk servert denne kvelden. Senere på kvelden dro vi på til en liten restaurant/pub hvor jeg fikk introdusert min far for Ganter ølen her nede. Ganter er et privatbryggeri i Freiburg som lager meget god pils. Ølen falt i smak hos far og sønn, og vi koste oss.

På lørdag spiste vi frokost sammen på en cafè før vi dro til håndverks-messa som var i Freiburg denne helgen. Der møtte vi min sjef, Johannes Ullrich og vi hadde en hyggelig prat om forskjeller på tysk og norsk håndverk og litt diverse om Norge og Tyskland generelt. Forskjellene på norsk og tysk håndverk er veldig forskjellig, fikk vi sett, men å begynne å utdype det her og nå blir for langt og for kjedelig for dere lesere så det dropper jeg! hehe... Hovedforskjellen kan jeg si, og det at i Tyskland og generelt i Europa er det mye mer murhus enn trehus som det er i Norge, og dermed er de en del andre teknikker og løsninger på ting! Ellers gikk vi rundt i Freiburg og koste oss, selv om været var dårlig. Søndagen var da hjemreisedagen for mine foreldrene, men vi rakk en tur innom leiligheten jeg deler med min landlord Rainer Kollhof, hvor vi også møtte landlorden i egen person. Da fikk jeg også utdelt pultost, brunost, laban, melkesjokolade og mye andre godsaker! Så besøket var meget hyggelig og jeg tror og håper mine foreldre hadde det like hyggelig!

På tirsdag kom vår norske midlertidige sjef Gard Tekrø Rolid, og besøke oss her i Freiburg. Han skal besøke alle arbeidsplassene som vi nordmennene jobber på, for å snakke med sjefene om hvordan vi lærlingene har det og eventuelle andre ting som har eller kan skje under oppholdet. Han var innom min arbeidsplass tirsdag 09.00 hvor Gard og jeg hadde et hyggelig lite (og ikke et lite hyggelig, hehe) møte om hvordan ting har vært her så langt og planen videre for meg. Deretter skulle vi norske lærlingene møte Gard og Susanne ved på restaurant/puben O'Kellys hvor vi skulle spise middag før vi skulle ta turen til bowlingen hallen hvor den noe beryktede og diskuterte duellen mellom Tekrø og Nordberg skulle finne sted. SMS'ene mellom de to rivalene hadde ikke gjort duellen mindre prestisjefull så dette ble en kveld for historiebøkene. Jeg har vært storkjeftet ovenfor Gard ved tidligere anledninger, noe som resulterte i at jeg tapte et veddemål, som jeg ennå ikke har betalt for. Heldigvis er det ingen rente, for etter 3 år hadde nok renta på den 100 lappen vært stor, men ved seier i bowlingen skulle vi være skuls, og tapte jeg så skulle jeg betale, og snakke tysk resten av kvelden. Vi skulle spille to runder og legge sammen rundene for å kåre vinneren. Gard spilte god og vant noe overraskende 178-153 første runde, og Freiburgmalern begynte å øve på tysken allerede i pausa før andre runde, men i andre runde kom undertegnede tilbake på godt gammelt vis, og fikk tatt igjen Gard ganske tidlig i 2 andre, men gjorde seg bort mot slutten. Heldigvis fant Nordberg igjen "kjenslan" på de siste kastene og vant andre runde 148-123, noe som resulterte i 301-301 totalt, og vi var egentlig like langt. hehehe, men morro var det, og kvelden ble komplett da vi dro på pub og så Chelsea snu 0-1 til 2-1 hjemme mot Man Utd. Er ikke fan av noen av lagene men for spenningen i ligaen var dette viktig.

Ellers i arbeidsuka har jeg gjort det samme som forrige uke, altså å skrape og slipe tre-persienner. 18 stk som er 1.20 brede og er 3-4 meter lange, ikke så veldig givende men helt greit, man kan ikke alltid ha godjobber i malerbransjen, selv om jeg igår fikk gjøre tidenes godjobb i Freiburgmalern's malerkarriere, nemlig å slipe 11 stk, utstillingsdukker, mrk; kvinnedukker :D Det var saker det, og kan ikke si mer enn at bilder, sier mer enn tusen ord! :)




Musikk blir det ikke idag siden hele internettet plutselig har tatt seg en real Urlaub, altså ferie, så får heller komme tilbake sterkere med tysk musikk!

Tschüss!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar