tirsdag 29. mars 2011

En spesiell kjøretur...


Da har gutta reist fra Dresden i Tyskland til Oswiecim (Auschwitz er det tyske navnet på byen), i Polen. Turen var totalt på 469 kilometer så vi har fått fartet litt idag også. Men må si det at jeg følte meg tryggere på tyske enn polske motorveier. Hele veien fra den polske grensen og ned til Oswiecim var det bare to-felt hver vei, så det var mye tut og kjør, spesielt siden det var ekstremt mye langtransport som ikke alltid var like flinke til å kikke i speilet når de skulle bytte fil, og det skapte noen krappe bremsebevegelser når Focus'n ligger i 140 km i timen. Ekkelt var det også når vi kjørte forbi en ganske fin Mercedes, som begynte å blinke febrilsk med lysene og blinke inn til siden bak oss, for å få oss til å stoppe. Heinrich Von Schnellfahrer var ikke så veldig høy i hatten når han stoppet, for han var redd det var politiet. Ikke det at Schnellfahrer hadde kjørt for fort... men for om det skulle være noe spesielt. MEN det var det ikke, ut kom en mann i dress som gikk bort til bilen. Emanuell sveivet ned ruta og polakken begynte og skravle om at han var fattig og trengte penger til bensin, så han lurte på om vi ville kjøpe gullkjedet hans. Vi prøvde høflig å takke nei og si at vi hadde ikke kontanter, men manne ga seg ikke, så det endte med at jeg faktisk måtte begynne å kjøre bortover for at han skulle gi seg, og det funket. Vi dro ut på veien igjen og så han aldri igjen. Både Emanuell og Heinrich syns det var ubehagelig og bestemte oss for å ikke stoppe neste gang. Neste gang skjedde faktisk ikke lenge etterpå med en helt lik Mercedes men da fortsatte vi bare og kjøre på. De blinket helt sikkert på oss fordi vi har tyske skilt på bilen og de tror sikkert at vi er lette å lure, men det er vi ikke, selv om det var nære på :p


Men vi kom da frem til Oswiecim idag. Oswiecim ligger 50 km vest for Krakow og har et innbyggertall på ca. 42 000. Marius og jeg har vært og tittet litt i byen idag og Oswiecim har ikke så mye mer enn Auschwitz å "by" på. Imorgen skal vi besøke Auschwitz, og det er hele turens store høydepunkt. Når jeg mener høydepunkt så sier jeg det med blandede følelser men jeg håper vi får en opplevelse som vi aldri glemmer, og det tror jeg det også er stor sjans for. Så dette blir spennende.

Wybicki / Kleofas -Jeszcze Polska Nie Zginela

http://www.youtube.com/watch?v=AJsWz9SlpfA




Men også idag har Knoll og Tott sett en severdighet, nemlig Schloss Moritzburg som ligger litt nord for Dresden. Det er et gammelt jaktslott for fyrstene i Sachsen i gamle dager. Slottet er bygget i barokkstil og er et av Sachsens vakreste slott. Moritzburg har et av Europas største samlinger av horn og kranier, noe som også vises i utsmykningen av slottet. For oss nordmenn er Schloss Moritzburg mest kjent som kongeslottet hvor Askepott danset med prinsen i "Tre nøtter til Askepott" som er en tysk-tsjekkoslovakisk samproduktsjon fra 1973.












Så da er det bare å henge med så skal dere få høre hvordan Auschwitz var for oss to! :)

Vi talas!!

1 kommentar:

  1. Jada, jeg vet jeg har fått dobbelthake, så trenger ikke å le av det :p hehe

    SvarSlett