mandag 21. februar 2011

Hohenzollern

Lørdag morgen voknet Freiburg-malern opp tidlig for å kjenne på formen. Og om det var fordi det var lørdag, eller om det var et tegn fra "høyt der oppe" skal jeg ikke si for sikkert, men energien var på toppen igjen og da ble det selvfølgelig farting i helga. Nok engang var det Knoll (Marius) og Tott (Undertegnede) som skulle glede hverandre denne kalde februardagen, men vi fikk god hjelp av Knoll sin landlady Regula som ville vise oss noe av det som folk Baden-Württemberg er mest kjent for, nemlig vinproduksjon. Og hun skulle vise oss et gammelt vulkanområde som heter Kaiser-Stuhl. Det er forøvrig også der de lager vin. Regula kjørte oss rundt omkring mellom Freiburg og Frankrike i sin fabelaktige Seat. Det var veldig koselig og Regula sa mye interessant til oss. Det som var synd var at alt av museum og vinbutikker var stengt idag selv om det sto på døra at det skulle være åpent så vi fikk ikke sett så mye av vinprodusjonen enn alle vintrærne rundt omkring langs veien!

Noen bilder av turen:

                                                   Marius og jeg :)


Tidenes trafikkskilt?

Når vi kom hjem fra turen med Regula, klarte jeg av alle ting her i verden å overtale Knoll til å være med Tott på nye opplevelser, nemlig fotballkamp og SC Freiburg - VfL Wolfsburg! Det tok tid men jeg klarte det og vi rakk kampen med god margin. Jeg var litt spent på om dette var verdt inngangspengene siden Freiburg var så dårlige sist jeg dro og så på, og at de tapte forrige helg 0-1 mot Schalke 04. Men dette ble en bra kamp og stor stemning og det var to gutter som dro hjem igjen med smil rundt munn!
Og det var hjemme fansen som hadde mest grunn til å juble når dommeren blåste i fløyta for siste gang.
Freiburg innledet bra og satte press på Wolfsburg de første 10 minuttene med fine kombinasjoner og god bruk av bredde og innlegg, men etter 10 min stoppet det liksom opp for Freiburg og ulvene fra Wolfsburg tok totalt over. Anført av en god Arne Friedrich og Cicero hadde de kontroll på Freiburg og skapte sjanser. De tok også vel fortjent ledelsen med den tyske landslagsspissen Patrick Helmes. Da begynte det å se mørkt ut for Freiburg for de hang ikke med og en som ikke gjorde det var Jan Rosenthal på Freiburg, han sto bokstavelig talt og bare og så på da en Wolfsburgspiller gikk forbli han. Da tok trener Dutt ut Rosenthal med en eneste gang og inn kom Reisinger! Det tok to minutter så gjorde Reisinger ting på egenhånd og skøyt fra 20 meter i høyrehjørne for ulvenes keeper og 1-1 etter ca 37 min. Snakk om svar på tiltale! Hele stadion feiret mens Wolfsburgspillerne løp bort og skjelte ut linjedommeren for at han ikke dømte hands på Reisinger da han tok i mot ballen. Men mål ble det.
Andre omgang var bedre av hjemmelaget og da Papiss Cissè scoret 2-1, tok det seriøst av på Badenova Stadion. Det var fullt fortjent etter at Freiburg spilte meget god fotball i andre omgang, Wolfsburg hadde mange muligheter på slutten men takke være en meget god keeper i Baumann (21 år) ble det ikke mer mål på Badenova, og Freiburg kunne juble for 3 nye poeng! Dette Wolfsburglaget hadde mange store spillere på banen denne dagen, Diego fra Brasil, Tuncay Senli fra Tyrkia, Jan Polak, Tsjekkia, Patrick Helmes og min favoritt Arne Friedrich. Arne er midtstopper og var etter min mening kanskje den beste midtstopperen under forårets fotball-VM i Sør-Afrika. Han dannet midtstopperpar med Per Mertesacker fra Werden Bremen under Weltmeisterschaft'et. Radarparet Per og Arne har jeg hatt mye morro med på Playstation3 mot min kjære venn Hans Kristian Ringsrud. Han tror jeg snart har lagt "Per å'n Arne" for hat :D 
Senere ga Tott han Knoll en leksjon i biljard :)

På søndag var det nok engang klart for tur, denne gangen var det Pompel og Pilt i hovedrollene. Pompel ble spilt av Anders Øiseth mens Pilt ble spilt av undertegnede. Destinasjonen var Burg Hohenzollern, et stort slott fra 1061. Å skrive så mye om det blir litt vanskelig for alt var på tysk, guiden og alt men det var et fantastisk byggverk som man virkelig skal besøke hvis man er i området. Det ligger på en daltopp, så du har en fantastisk utsikt over områder rundt Hohenzollern. Som dere ser på bildene til malern så var det dårlig vær denne dagen og vi brukte litt tid på å finne det, selv om det lå 200 meter fra veien, så kunne vi ikke se det pga tåken og snøværet, faktisk så kunne vi ikke se slottet når vi parkerte bilen 100 meter fra slottet, det var som å gå i intet, du visste ikke verken hvor eller hva du kom til. Men det var fantastisk opplevelse og et byggverk jeg virkelig er glad for å ha besøkt. Jeg er jo veldig glad i historie, og spesielt slott og borger og sånt. Vet ikke hvorfor men syns det er spennende og se hvordan ting var før i tiden. Her er det noen bilder av turen og noen bilder fra nettet for å vise hvor fint det virkelig er der når det er klart.

Les mer om Hohenzollern her:


Den var min helg, da gjenstår det bare ukens Scooter-trall blir to denne gangen siden jeg glemte forrige helg så idag blir det dobbelt så morro, viel spass;

Scooter - The Question Is What The Question Is

Scooter - Aii Shot The DJ


1 kommentar:

  1. Jeg må si det igjen, Henrik; du skriver bra og morsomt! Bloggen blir et fint minne å ha for deg. Ser ut til at du får mye ut av å være i Tyskland. Utflukter og fotballkamper - kan ikke bli bedre enn det! Wolfsburg skulle ikke ha solgt Dzeko. Viktig spiller for dem.

    SvarSlett