onsdag 12. januar 2011

Guten Abend, Freiburg!

Heisann!
Da er det på tide å blogge om hvordan tiden min i Freiburg har vært sålangt!
Etter forsinkelser med både fly og tog kom vi endelig frem til Hauptbahnhof (Togstasjonen) i Freiburg lørdag kl 19.15! Det var 7 spente mennesker som sto på perrongen og ventet på at Susanne og Silke fra BBQ, skulle ta oss med til de forskjellige huseierne som vi skulle bo hos. Tonje og jeg som bor lengst øst i Freiburg ble med Susanne og tok en liten rundtur i byen før vi satte meg av hos Mr. Kollhof, i Gresserstrasse 13, ca. 5 min fra sentrum.


Fra v. Anders Øiseth, Susanne fra BBQ, Tonje-Eilin Løkken, Anders Støp, Marius Stalsberg, Espen Hermundstad og Petter Fremmegård


Det var veldig koselig å møte min landlord, og det var ikke vanskelig å kommunisere siden begge snakker engelsk og begge er interessert i sport, rart det der.. Jeg fikk utdelt et soverom som er stort nok for en liten spirrevipp som meg, med stor seng, sofa, skap, pult, stoler osv. Følte det virkelig på meg at dette har noe jeg kom til å like fra første stund. Etter en liten rundtur i leiligheten og en prat angående husreglene så satte vi oss ned og spiste middag. Mr. Kollhof disket opp med en utsøkt pasta bolognese, og vi satt der og snakket litt før vi begge gikk til hvert vårt!


På Søndag startet dagen med frokost på BBQ før vi tok en sightsing tur i byen med vår flotte guide Susanne! Været var varmt, med det regnet en del men alle hadde godt humør så regnet var ikke noe problem. i løpet av dagen klarte jo noen av oss å snuse opp at det skulle spilles en hockeykamp her i Freiburg på kvelden, og som sportsidiot jeg er, MÅTTE jeg reise og se. Vi dro så og si alle mann til hockeykampen. Det var bylaget Wölfe Freiburg mot Lausizter füches. Forventnigen var store, siden dette var 2. Bundesliga, altså 2 nivå i Tyskland. Dessverre var dette et oppgjør mellom de to dårligste lagene i ligaen, så nivået var skuffende. Hallen var iskaldt, men det som holdt oss der var stemningen, den var upåklagelig. Er det noe tyskerne kan så er det å lage stemning. Hvordan kampen gikk vet vi ikke, for vi reiste tilbake til byen for å finne varmen igjen etter bare 1 periode, men tror det ble hjemmeseier for Wölfe ledet 4-1 etter de 20 min.

Dagen derpå var det på tide med de første språkkurstimene med tysk. Forventningene var litt sånn ymse, jeg personlig var drit nervøs, for tysk hadde jeg ikke snakket på 5 år, så det var bare et spørsmål om tid før Henrik satt der og hadde driti seg ut med en setning eller to, men overraskende nok klarte jeg og stokke frem hva jeg het og hvor jeg kom fra uten at alle trodde jeg var et utskudd. Vi var 3 nordmenn som begynte i klasse A2, det var den nest laveste klassa de hadde på kurset. vår tysklærer heter Gökmen Utkubar og er en flink lærer og fet type som gjør mye rart. Det første jeg trodde var at han måtte være tvillingbroren til Alexander Ovechkin, pga øyene og hårsveisen, men selvfølgelig en penere utgave. Dere kan jo dømme selv =)






Tiden sålangt har vært over all forventning. Menneskene her nede er veldige hyggelige og høflige, og alle kan engelsk, tilfelle tysken går i stå. Utelivet har vi også smakt på, og det smakte godt det. Freiburg har et eget bryggeri som heter Ganter, og det er en meget god leskedrikk!
Nå bærer det av sted til BBQ hovedkvarteret for et lite møte.

Ciao!

Ukens deutsche schlager ist;

Christa Behnke - Bayerisch Kraut Polka
http://www.youtube.com/watch?v=vDJKoSVl920&feature=related

Steinjo -Friday Fahrenheit
http://www.youtube.com/watch?v=koVY-zMzeVQ

Velkomme =)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar