torsdag 7. april 2011

Sommer!!

Da er snart nest siste arbeidsuka for Freiburgmalern over, og dette har vært en bra uke. For å begynne med litt annet enn maling så har denne uka virkelig bevist hvorfor Freiburg er Tysklands varmeste by. For i over en uke, så har tempraturen vært over 20 grader, og det er full sommer, og alt er grønt og fint og damene har kastet vinterjakkene! :) Men det har også sine baksider at det er full sommer her, for Freiburgmalern har da pollen-allergi så sår nese, rennende øyner og trøtthet er noe som preger hverdagen men det går fint så lenge været er så bra som det er og damene går uten vinterjakke.. hehehe.. Men over til noe helt annet, denne uka har jeg gjort ting jeg aldri har gjort før i min malerkarriere.

Mandag og tirsdag har jeg revet tapet i ei leilighet i Freiburg. Tapetet vi har revet er samme typen som jeg hang i starten av oppholdet. Tapetet heter "Raufaser-tapet" (uttales raufaza-tapede), og Freiburgmalern bruker det uttryket kanskje litt mer enn normalt på fritiden! Faktisk er det vel det ordet jeg kan uttale best på tysk! Tapetet rivinga gikk veldig raskt når vi først fikk teken på det, vi kjørte inn en salgs kanne som dykkerne har oksygen i, som vi da hadde vann oppi. Også festa vi på en slags hageslange på kanna, og pumpet luft inn i kanna sånn at det ble trykk, og da spruta det som bare det ut av slangen (Nei dette er ikke no "fy fy" historie, det er faktisk sant!) og vi bløtla hele kåken. Men gud bedre det var effektivt, så da ble jeg en erfaring rikere! På onsdagen og idag har jeg gjort som ikke er malerarbeid i Norge, men som er murerarbeid. Det er heller ikke malerarbeid i Tyskland, det er "gipser"arbeid. De drar rundt og sparkler og pusser vegger som Ullrich-malerne og Freiburgmalern (kanskje legge på A/S engang?) skal male. I Ullrich firmaet er det bare en gipser og han heter Helmut og er en artig skrue som sier mye rart, akkurat som Freiburgmalern når han er i siget, sånn sett passer vi bra sammen.
 Det vi da gjør er å skrape vekk ødelagt puss fra ytterveggene på en cafe som heter "Oma's Küche", altså Bestemors Kjøkken. Der det er sprekker, eller hulerom bak pussen skal det skrapes, også fyller vi sprekker og hull med ny puss/sparkel, sånn som Helmut gjør på bildet over. Det er lærerikt og morsomt, siden jeg aldri har gjort det før. Har ogsåf ått vannblemme inni håndflata etter all skrapinga, så det skal ikke stå på motivasjonen.. for en gangs skyld! hehe.. Imorgen vet jeg ikke hva jeg skal for alle gutta på jobben, besøke tysklands svar på bedriftshelselegen, så kanskje jeg får "feierabend", altså fri litt tidligere enn vanlig, sånn at jeg kan nyte det fine været mens jeg kan.

Det var alt for denne gang, denne uka skal det også komme Deutsche Schlagers som dere helt sikkert har savnet, så her kommer det sanger fra en disco-cd vi kjøpte oss da vi var på når berømte ferietur!

Auf Wiederlesen!

DJ Ötzi & Nic P - Einen Stern Der Deinen Namen Trägt

http://www.youtube.com/watch?v=uN9sxoB9Xy8&feature=related

Wolfgang Petry - Du Bist Ein Wunder

http://www.youtube.com/watch?v=GpFNaH-Mw6g

Wolfgang Petry -  Verlieben, Verloren, Vergessen

http://www.youtube.com/watch?v=PGMbb4hOXEM

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar